Σε προηγούμενα άρθρα μας είχαμε παρουσιάσει δύο (2) περιπτώσεις πιθανής προμήθειας μεταχειρισμένων υποβρυχίων από το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ).
Η πρώτη περίπτωση είναι τα τέσσερα (4) βραζιλιάνικα υποβρύχια T-209.1400, ενώ η δεύτερη είναι τα έξι (6) νορβηγικά υποβρύχια T-210 (κλάση «Ula»). Αφορμή για το παρόν άρθρο στάθηκαν τα σχόλια σας και για άλλες περιπτώσεις υποβρυχίων τα οποία πρόκειται να αποσυρθούν στο εγγύς ή το απώτερο μέλλον και θα μπορούσαν να είναι αντικείμενο αξιολόγησης από το ΠΝ με σκοπό την απόκτηση τους.
Επιγραμματικά, τα υποβρύχια αυτά είναι: (α) Τα τέσσερα (4) ιταλικά κλάσης «Sauro» (β) Τα δύο (2) κλάσης «Archer» της Σιγκαπούρης (γ) Τα δυο (2) σουηδικά κλάσης «Södermanland». Επίσης εξετάζουμε και δύο (2) πιο δύσκολες περιπτώσεις, που είναι τα έξι (6) αυστραλιανά υποβρύχια κλάσης «Collins» και τα τρία (3) ισραηλινά υποβρύχια κλάσης «Dolphin». Ας δούμε όλες αυτές τις περιπτώσεις μια-μια:
Τα ιταλικά υποβρύχια κλάσης «Sauro» είναι ιταλικής σχεδίασης και προέλευσης (Fincantieri). Είναι τέσσερα (4) στον αριθμό, μετά την απόσυρση τεσσάρων (4) από τα οκτώ (8) που ναυπηγήθηκαν συνολικά σε τέσσερις (4) διαφορετικές παρτίδες (Batch I, II, III και IV). Σε υπηρεσία, το σύνολο των «Sauro» θα αντικατασταθούν από τα υποβρύχια της κλάσης «Todaro» (T-212). Τα τέσσερα (4) υποβρύχια που έχουν αποσυρθεί ανήκουν στις παρτίδες I και ΙΙ, ενώ αυτά που παραμένουν σε υπηρεσία είναι τα S-522 «Salvatore Pelosi», S-523 «Giuliano Prini», S-524 «Primo Longobardo» και S-525 «Gianfranco Gazzana Priaroggia».
Το S-522 «Salvatore Pelosi» άρχισε να ναυπηγείται τον Ιούλιο του 1985, καθελκύστηκε το Νοέμβριο του 1986 και παραδόθηκε τον Ιούλιο του 1988 (32 έτη σε υπηρεσία). Το S-523 «Giuliano Prini» άρχισε να ναυπηγείται τον Ιούλιο του 1987, καθελκύστηκε το Δεκέμβριο του 1987 και παραδόθηκε τον Μάιο του 1989 (31 έτη σε υπηρεσία). Το S-524 «Primo Longobardo» άρχισε να ναυπηγείται το Δεκέμβριο του 1991, καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 1992 και παραδόθηκε το Δεκέμβριο του 1993 (27 έτη σε υπηρεσία). Το S-525 «Gianfranco Gazzana Priaroggia» άρχισε να ναυπηγείται το Νοέμβριο του 1992, καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 1993 και παραδόθηκε τον Ιούνιο του 1995 (25 έτη σε υπηρεσία).
Τα εν υπηρεσία «Sauro» υπέστησαν πρόγραμμα αναβάθμισης το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 2010, αρχής γενομένης από το 2005. Η αναβάθμιση τους αφορούσε στην εγκατάσταση νέων ακουστικών αισθητήρων, νέου συστήματος ελέγχου όπλων, νέα συστήματα επικοινωνιών και γενική επιθεώρηση και επισκευή του σκάφους για επέκταση του ορίου επιχειρησιακής ζωής του μέχρι το 2030. Μετά την αναβάθμιση τους τα υποβρύχια ενσωματώνουν το ραντάρ MM/BPS 704-V2, το σύστημα μάχης ISUS 90-20, περισκόπια Mod.324 και σύστημα ηλεκτρονικών μέσων υποστήριξης BLD-727. Φέρουν έξι (6) τορπιλοσωλήνες των 533 χιλιοστών με αναχορηγία 12 τορπιλών A-184 Mod.3 ή 24 ναρκών.
Το εκτόπισμα τους είναι (στην επιφάνεια και σε βύθιση αντίστοιχα) 1.476 και 1.662 τόνοι, για τα S-522 και S-523, και 1.653 και 1.862 τόνοι για τα S-524 και S-525. Ομοίως οι διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) είναι 64,36 x 6,83 x 5,6 μέτρα και 66 x 6,83 x 6,3 μέτρα αντίστοιχα. Και τα τέσσερα (4) υποβρύχια ενσωματώνουν τρείς (3) πετρελαιοκινητήρες 210.16-NM, μέγιστης ισχύος 3.620 ίππων έκαστος, και έναν (1) ηλεκτροκινητήρα, μέγιστης ισχύος 3.600 ίππων. Οι ταχύτητες πλεύσης, στην επιφάνεια και σε βύθιση είναι 12 και 19 κόμβοι αντίστοιχα (22 και 35 χιλιόμετρα την ώρα). Με ταχύτητα πλεύσης 12 κόμβους (22 χιλιόμετρα) η εμβέλεια τους ανέρχεται στα 2.500 ναυτικά μίλια (4.630 χιλιόμετρα). Το μέγιστο επιχειρησιακό τους βάθος είναι 300 μέτρα, ενώ οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 51 άτομα.
Τα τέσσερα (4) «Sauro» θα αντικατασταθούν με ισάριθμα T-212, εκ των οποίων ή ναυπήγηση δύο (2) έχει ήδη εγκριθεί, ενώ η ναυπήγηση των άλλων δύο (2) αποτελεί δικαίωμα προαίρεσης, που όμως δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα. Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα το πέμπτο ιταλικό T-212 θα αρχίσει να ναυπηγείται το 2020, θα καθελκυστεί το 2024 και θα ενταχθεί σε υπηρεσία το 2026. Το έκτο θα αρχίσει να ναυπηγείται το 2021, θα καθελκυστεί το 2025 και θα ενταχθεί σε υπηρεσία το 2027.
Το έβδομο και το όγδοο υποβρύχιο, εφόσον ενεργοποιηθεί το δικαίωμα προαίρεσης, θα ξεκινήσουν να ναυπηγούνται το 2025 και το 2026, θα καθελκυστούν το 2029 και το 2030 και θα ενταχθούν σε υπηρεσία το 2031 και το 2032 αντίστοιχα. Συνεπώς, είναι δόκιμο να υποθέσουμε ότι τα «Sauro» S-522 και S-523 θα είναι διαθέσιμα την περίοδο 2026-2032 όταν θα είναι 38 ετών, ενώ τα S-524 και S-525 θα είναι διαθέσιμα την περίοδο 2031-2032 θα είναι 38 και 37 ετών αντίστοιχα. Και στις δύο περιπτώσεις θα έχουν εξαντλήσει τη δυναμική της αναβάθμισης της περιόδου 2005-2010.
Πηγή: defencereview.gr